Maintenance release: pencil2d v0.6.1

Обзор Pencil 2D animation

Pencil 2D animation – это бесплатное программное обеспеченье, предназначенное для работы с рисованной анимацией. Программа без проблем запускается на разных платформах – MS Windows, Linux, Mac OS. Однако она больше подойдёт для любителей и новичков, которые только осваивают азы 2D-анимации.

Инструменты для рисования

Все инструменты для рисования расположены в левой панели инструментов. Вы можете рисовать линии, замкнутые фигуры, делать заливку, настройки фигур. Также в программе предусмотрены инструменты размытия, ластик и инструмент выделения определённой области.

Правая панели инструментов располагает настройками цветов и прозрачности. К сожалению, нормальный градиент в этой программе сделать не получится, так как нет нужного функционала.

В программе даже имеются слои, правда, функций, связанных с их работой очень мало, и они в основном требуются для создания анимации. Однако при помощи слоёв вам будет легко работать с проектами, где имеется много элементов.

Программа поддерживает работу с графическими планшетами.

Импорт файлов

В свою композицию вы можете добавлять видео, гифки, звук и другие изображения. Последние можно редактировать в основной рабочей области. Но не стоит забывать, что программа предназначена в первую очередь для работы с векторной графикой, поэтому с растровым изображением можно делать только самые примитивные манипуляции, например, увеличить/уменьшить его размер и т.д.

Что касается импортированных звуков и видео, то тут тоже не слишком много доступных функций. Вы можете обрезать видео/звуковую дорожку, отрегулировать звук, переместить её в композиции и на этом всё. Все манипуляции с видео/звуковом производятся в нижней панели с таймлайном.

Работа с анимацией

В данном случае можно анимировать отдельные слои, где может быть один или несколько объектов. Вся работа будет производиться в графе таймлайна, что расположена в нижней части рабочей области.

Анимация создаётся при помощи создания точек на временной шкале. Для каждого слоя временная шкала отдельная, благодаря чему можно анимировать практически любой элемент композиции.

К сожалению, у временных точек не так много настроек, поэтому создать профессиональную анимацию вряд ли получится. Также в верхней части панели таймлайна есть инструменты добавления новых слоёв, временных точек, управления видео и звуком, а также графа настройки FPS.

Экспорт готовых работ

Примечательно, что программа не имеет собственного расширения для рабочих файлов, что сильно неудобно, когда речь идёт о больших проектах, так как нет возможности продолжить работу с того места, где её закончили.

К счастью, с сохранением готовых работ всё нормально. Вы можете сохранить их в виде слайдов из PNG-изображений (актуально для очень небольших проектов), либо экспортировать в GIF, Flash или формат QuickTime. Последнее актуально только для пользователей Mac OS, либо тех, кто установил на компьютер специальное приложение от Apple.

Как итог, программа ещё нуждается в доработке, но при этом отлично подойдёт для новичков, либо тех, кто занимается анимацией не профессионально. У программы есть несколько форумов поддержки, а также обучающие YouTube-каналы (в том числе и на русском языке). Однако проект в данное время практически заброшен.

Known issues & Gotchas

Here is a non-exhaustive list of bugs that we are already aware of, but were unable to fix in this release. Rest assured, we will do our best to fix all of them eventually.

  • Vector Engine is a WIP and does not work as intended. Much more work will be required, please avoid using it for production.
  • Zooming out the camera layer to less than 25% will increase the chance of crashing.
  • There’s currently a rare issue where drawing on an empty frame exposure, with the default timeline drawing behavior, and undoing the stroke will corrupt the image rendering and you will not see the next strokes you draw. To workarund this simply pan the canvas or hide/show the layer.
  • #748, #1004, #1098 Misc undo/redo issues. New Undo / Redo system under development will be reviewed for v0.7.0
  • #1117 The CLI (Command-Line Interface) export operation consumes more memory than using the editor
  • #1133 Lag and buggy strokes with Huion tablets. Workaround: disabling the “linear optimizer” in your tablet driver may help if that option is available, see this post
  • #1567,#1179 We’ve found that during playback users will have issues with perceived audio delay depending on the amount of frames and layers used. However sound scrubbing & movie export will properly render the audio.
  • #1189 Zoom shortcut on drawing tools not working properly with the Middle Mouse Button (Win) and mouse input in general (All Operating Systems)
  • #943 Color Palette (Bitmap): Some issues when replacing the first swatch remain. Only thumbnail changes color, but the actual color doesn’t. It is recommended you make a new item rather than changing it.
  • #1055 Color Palette (Bitmap): Swatches will not update using the Replace command. It only works when having a vector layer active. (Note: Create your custom palettes with a vector layer selected or import them from GIMP or Krita using *.gpl files)

  • Smudge Tool (Bitmap): Smudging adds a white background to the stroke dab, this may cause unexpected results so use it with caution.
  • Blur Tool (Bitmap): Pressing ALT on the smudge tool does not blur the image, it keeps smudging the pixels.
  • Fill Tool (Vector): Filling a stroke requires the stroke to be selected.
  • Fill Tool (Vector): “Stroke thickness” option will reset pressure sensitive lines width.

What are the Best 2D Animation Software for 2020?

www.matellio.com

Synfig. Also known as the game changer software of the animation industry, is an open-source 2D vector graphics and timeline-based software, operated on Linux, Mac OS X, windows.
Opentoonz. As the name suggests, the software is based on toonz and can be modified freely. The major benefit the software has provided is that it can be used commercially and non-commercially.
Pencil 2D. The pencil 2D is again an open-source, simple 2D animation drawing and painting application. It’s basically a lightweight and easy to use software and has its complete focus on animation.
Toon Boom Harmony. The toon boom harmony software is a world-wide recognized software for efficiency and creativity and is also known as an industry-leading production animation software.

Seen 188 times

Как пользоваться Pencil 2D

Рабочий процесс в редакторе каждый раз начинается с подготовки нового холста через меню «Файл» в левом верхнем углу.

Задать параметры для подготовленной области нельзя, но проблем с добавлением деталей не возникнет: с помощью масштабирования легко раздвигаются границы и появляется новое место для рисования. Если же необходимо вернуться к уже подготовленным ранее проектам, то поможет кнопка «Последние документы», а вот через «Открыть» добавляются материалы с жестких дисков: иллюстрации и изображения, требующие доработки.

Как действовать дальше – зависит от желаемого результата, поставленных требований и мастерства.

Художники предпочитают начинать с выбора подходящих инструментов: кисти, карандаша или элемента, добавляющего на холст геометрические фигуры, блоки и линии.

Дальше важно разобраться с параметрами: например, если выбрана кисть, то появится возможность сменить толщину добавляемых линий, активировать распознавание силы нажатия и сглаживания, а также – выбрать уровень стабилизации

Чуть ниже располагается пункт меню «Отображение». Там припасена целая коллекция направляющих линий и специальных всплывающих элементов, облегчающих кадрирование, выбор подходящего места для подготовки рисунков или экспериментов. Раздел частично посвящен новичкам, но пригодится и профессионалам, которым не помешают дополнительные подробности.

Следующий шаг – переход к палитре. Оттуда выбираются и настраиваются цвета и оттенки, регулируется эффект прозрачности, вызывается инспектор для калибровки оформления всего кадра целиком. При необходимости из «Инструментов» разработчики предлагают воспользоваться «Пипеткой» и за считанные минуты оценить оформление графического элементами.

После экспериментов над вкладками слева и справа пора переходить к Timeline – временной шкале, куда и добавляются новые кадры, и откуда генерируется анимированное изображение. Взаимодействовать с системой необычайно легко: сначала выбирается слой (растровый, векторный или с камеры, куда импортированы материалы), а после – уже на холсте – вырисовываются новые элементы.

Если контент подготовлен, необходимо нажать на плюсик слева, а дальше – перейти уже к новому кадру (если прошлые действия необходимо оставить, то нужен правый плюсик). Парочка экспериментов и вот панель уже заполнилась отдельными фрагментами, которые воспроизводятся по кнопке Play на той же панели быстрого доступа.

Выгружаются подготовленные материалы – изображения и видеоролики – через панель «Файл», расположенную сверху. Там предусмотрен пункт «Экспорт». Вариантов предусмотрено несколько: ролик, последовательность изображений, отдельный кадр, анимированный GIF. Какой формат выбрать – зависит от нужного результата. Ролик разбавляется музыкой, фрагменты помогут пересобрать материал заново, а GIF – уже готовый материал, с легкостью выгружаемый в социальные сети.

Установка

Редактор распространяется не в виде стандартного дистрибутива, который распаковывается через инсталлятор в выбранный каталог, а в формате Portable-сборки, запускаемой через исполняемый exe-файл. Дополнительные действия не понадобятся – Pencil2D сразу станет доступен для взаимодействия и творческих экспериментов. Не возникнет проблем и с локализацией: язык перевода подбирается автоматически в зависимости от параметров операционной системы.

Интерфейс и настройки

Оформление у Pencil2D характерное для жанра: сверху доступна горизонтально вытянутая панель быстрого доступа, откуда добавляются новые слои, правятся текущие кадры, вызывается меню для общения с технической поддержкой.

Слева располагается ряд блоков с инструментами, параметрами выбранного в текущий момент элемента (кисти, карандаша или заливки), отображением меню предпросмотра и разделом с настройкой времени отображения кадров, прозрачностью. Снизу – специальное информационное меню, разделенное на слои с растровыми или векторными изображениями (или нарисованными от руки иллюстрациями) и материалами, перенесенными в меню анимирования. Там же доступны кнопки для предпросмотра и настройки масштаба.

Справа – традиционная палитра с пипеткой, инспектор цвета форматов HSV и RGB, коробка с красками, необходимая для переноса визуальных прессетов на виртуальный холст.

Дизайн и размеры

Это Apple Pencil 1. С колпачком и Lightning-портом.

Первая версия, полностью оправдывая своё название, в своём минималистичном дизайне похожа на обыкновенный карандаш. Магнитный колпачок, ограниченный металлическим кольцом, издалека напоминает привычную стирательную резинку.

Это Apple Pencil 2. Никаких колпачков – только магниты.

Корпус второго поколения карандаша получил грань, благодаря которой отдалённо напоминает фирменную ручку Bic. Выглядит интереснее, а главное эргономика Apple Pencil 2 выше, грань удобно фиксирует палец при письме или рисовании.

Кроме того, пластик устройства матовый, оно надёжно лежит в руке и не скользит. У первого поколения он глянцевый, что не добавляет баллов в плане удобства пользования.

Наконец, грань на Apple Pencil 2 позволяет зафиксировать его на ровной горизонтальной поверхности, первое поколение всячески пытается укатиться.

Название у первого карандаша название обозначено на металлическом кольце. У второго поколения надпись выполнена прямо на боковой грани. Больше никаких дополнительных элементов на корпусе. Зато при заказе на американской версии официального сайта можно запросить гравировку своего имени. Причём бесплатно.

Что касаемо размеров, тут ситуация практически не изменилась. Длина карандаша первого поколения – 175,7 мм, второго – 166 мм. Диаметр устройств одинаковый – 8,9 мм.

CelAction2D — Low System Requirement for Professional 2D Animation

Price: If you go with the Studio Edition, it costs $1,300 to obtain a single license to use the product for a lifetime. Studio Edition is $1300 for one single license

Compatibility: Windows, Linux, and OSX

Pro: It is fast to use with low system requirements.

Con: You can draw animation in itself, so you need to import all words from third party software.

Want to create unique and complex 2D animations for your upcoming projects? CelAction2D is the type of product that is going to help you create wonderful and professional animations.

While getting a full license is a financial commitment, you are getting a product that has all the features that you could need.

You can create a palette using up to 16 million colors, and you will have a very easy time getting to grips with the way the software works.

It is designed for beginners and intermediate users, but still has all the advanced features that a pro would want.

Features:

  • Easy and fast to use for professional users
  • Features ergonomic controls
  • Easily handles complex projects with thousands of layers
  • Works with all modern Windows machines — 32 and 64-bit Also work with Macs through Boot Camp
  • The multiplane camera features to let you have more controls

Opentoonz — Free-to-Use Effects for 2D Animation

Price: Free

Compatibility: Windows and OSX

Pro: You can use a plug in to make beautiful animation effects automatically without further editing.

Con: The UI design it outdated compared with other animation software, but it won’t affect user experience.

Based on the Toonz software, Opentoonz is the best free alternative that will help you create 2D animated content. Anyone can use the software, free of charge, and download.

And users can modify the source code to add specific features to this simple animation software.

Features:

  • GTS scanning tool
  • Ability to change picture styles
  • Add distortion and light effects
  • Compatible with black and white and colored scans

Enhancements

  • #1065 Fixed error message dialog typo (by Mattia Rizzolo).
  • #1066 Implement individual division lines for the grid system (Preferences) (by David Lamhauge).
  • #1086, #1087 Prevent layers with duplicate names
  • #1091 Number postfix name suggestion when creating a new layer.
  • #1100 Improved the quality of exporting an .avi video.
  • #1102 Added cached frame pool size to preferences. (by Lucas Mongrain)
  • #1108 Improved *.gpl import algorithm
  • #1143 Remember last used FPS and camera sizes as default values when you create a new project.
  • #1147 Move layers rather than swap when rearrange layers in Timeline. (by David Lamhauge)
  • #1176 Make default palette file filter for suppored formats

I like Pencil2D but… it is a bit ‘buggy’, what can i do?

We feel you, but every great piece of software you might know began in a humble way. Right now Pencil2D is in need of developers experienced or willing to learn Qt framework and C++ as well as proactive users that want to help however they can.

Pencil2D won’t get hot just by looking at it, in fact there’s more chances that you’ll hate it the more you look at it. We need YOU for miracles to happen! Consider donating your time to report bugs, create art or just hang out with us at the forum while we wait for the next release.

For more information on how to contribute to Pencil2D please visit the Contribute Page.

Moho (Anime Studio) Pro

Преимущества: его регулярно обновляют с расширенными и новейшими функциями для использования.

Против : не удобно для начинающих, так как функции немного продвинуты.

Anime Studio Pro — фантастический вариант для тех, кто хочет заняться созданием профессиональной 2D-анимации. Он доступен и разработан для анимации в стиле Flash. Хотя вы не можете создавать покадровую анимацию с помощью этой программы, тем не менее вы сможете создать несколько фантастических видеороликов.

Существует Anime Studio Debut — простая анимационная программа, предназначенная для начинающих пользователей и бесплатная загрузка. Но если вам нужны все возможности высококлассного программного обеспечения для 2D-анимации, вам стоит выбрать Pro версию.

Функции:

  • Улучшенные инструменты рисования от руки
  • Beizer позволяет вам создавать видео так, как вам нужно.
  • Функция интеллектуального деформирования помогает создавать собственные сетки для изгибания и скручивания анимации.
  • Реалистичное размытие движения
  • Анимация для нескольких слоев одновременно

How to increase the timeline frame length? I can only see 240 frames.

Pencil2D can currently display up to 10,000 thousand frames.

But don’t worry the timeline will auto extend when you place a keyframe towards the end of timeline panel display space.

To enable more frames manually please go to:
EDIT > PREFERENCES > TIMELINE > Timeline size in Frames

However we advice that you DON’T force Pencil2D to work with more than 1500+ frames per file, unless you are prepared for possible issues during work in the editor and during export that can arise from high memory use. We understand this might seem like a rather strict limitation, but it’s a safe boundary limit before things can start to go out of control.

We will be working to optimize and improve the amount of frames you can work with and export at any given time, but we ask you to work smart. Remember the more frames and layers you have, the more memory Pencil2D WILL use, and the chance of crashing WILL increase particularly on low-end computers.

Known Issues

  • Color Palette (Bitmap): First Swatch is unchangeable. Can’t use replace command. Use the other swatches to create your own colors or change it by editing the palette in a vector layer or via XML.
  • Color Palette (Bitmap): Swatches will only update using the Replace command when having a vector layer active. (Note: Create your custom palettes with a vector layer selected)
  • Selection Tool: Pressing / / , or changing application focus in your OS while having a selection active will ERASE the selection contents and in some rare instances will crash Pencil2D.
  • Selection Tool (Rotation): Using the SELECT ALL command () and rotating a selection, will store the rotation transformation, if you press again and click with the MOVE TOOL on the selection, it will apply the stored value and rotate the selection again. Despite possible use cases this is a bug.
  • Undo: Undoing a drawing modification made on an empty frame creates a keyframe on that frame.
  • Undo: Undoing moving a keyframe to a new frame will create a blank keyframe on the place where it used to be.
  • Undo, Smudge Tool (Bitmap): You cannot UNDO the smudge tool at the moment.
  • Blur Tool (Bitmap): Pressing with smudge tool doesn’t work, do not use it. Use other drawing apps for smudge effects.
  • Fill Tool (Vector): Filling a stroke requires the stroke to be selected.
  • Fill Tool (Vector): “stroke thickness” option will reset pressure sensitive lines width.

Sound Scrubbing

Difficulty: Intermediate

Project Core Objective: Improve the timeline to add sound-scrubbing support

Description:

Pencil2D recently re-enabled sound layer support which is very important to any
animation really. A common feature in video editing applications is to allow
the playback of sound when moving the timeline cursor. This reduces the time it
takes to align sound with animations and can help a lot with lip syncing, both
of which are things which we aim to support.

In order to implement this, you may have to modify the timeline slightly to
enable higher precision playback, and you will need to modify our sound system
to play automatically when the cursor moves. You will have to figure out exactly
what part of the sound layers should play in response to specific cursor move
events. There also should be some option to enables/disable this feature since
some may find it annoying or not useful.

  • Proposal Tag:
  • Skills required: C++, Qt (useful, but optional for application), Jack Audio or a similar library (not required, and not currently in use, but may be worth investigating to implement alongside this project)
  • Mentor: Matt Chang (chchwy)
  • Backup Mentor: Connor Deptuck (scribblemaniac)

Understanding Pencil2D Save files *.PCL (Legacy) & *.PCLX

When you save your animation file in Pencil2D there are several things that you’ll get.

  1. Pencil2D saves a .PCL file that is exclusive to the software. It is not an image or a video file, that means it does not hold inside any of image or sound you imported or created. It’s more like an address book, which locates all those resources you’ve created or imported!

  2. A New folder is automatically created in the same location next to your .PCL file. It’s name should be like something like this . This folder contains all of your actual drawn keyframes saved as numbered .PNG images! as well as Your current colour palette info plus your “vector shapes” information are included there as .xml and .vec files respectively. If you import sound for example (see partial solution below), you’ll also see a copy of the actual sound file in this folder. All of the resources in the folder are absolutely necessary for Pencil2D to understand how your animation is going to be displayed when you preview it inside the program.

  3. The .PCLX file from 0.6+ on the other hand is basically a container. It’s a compressed ZIP file that holds both the .PCL file and it’s associated DATA folder. You can extract it effortlessly by common zip tools like Winrar or 7zip if you rename the .PCLX extention to .ZIP (e.g -> )

Some of the original FAQ solutions were contributed by user Piggy, chchwy, Jeetman and morr.

Improve Free Transform Tools

Difficulty: Intermediate

Project Core Objective: Improve the free transform tools

Description:

Free transform tools are those that allow manipulation of the transformation of
a selected area. We currently have an implementation of this which can be used
by selecting an area and then using the move tool to move, scale, and rotate the
selection. However there is a lot of room for improvement. To make things easier
for animators, there should be obvious rotation handles, a visible and
modifiable anchor for rotation, and the ability to perform perspective
transformations (or at least skews). A good free transform tool can make the
lives of our users much simpler, eliminating the need to redraw things that only
perform these transformations.

To implement this, you will need to understand transformation matrices and how
to apply them to a 2d bitmap image. Some research should be done on how to apply
perspective transformations to vectors. The scope of that task may be limited to
only the bitmap layers if it proves too difficult to perform properly on vector
paths, however the other transformation should work on both bitmap and vector
selections.

  • Proposal Tag:
  • Skills required: C++, Qt, linear algebra
  • Mentor: Matt Chang (chchwy)
  • Backup Mentor: Connor Deptuck (scribblemaniac)

Even More Ideas

Are you interested in Pencil2D, but none of the idea above interested you? If
this is the case, fear not! We have many, many more things you can work on. The
current best place to find these things is on our Feature Request Roadmap
which is a compilation of nearly all of the features we are considering adding
to Pencil2D. Our Priority spreadsheet
is a bit outdated, but gives any idea of some of the things our developers were
planing on working on last year. Many of these features are still not
implemented. Finally browsing our Github issues
can be a great way to get ideas for new features or find things to fix or
improve.

Conclusion

We hope to hear from you! And on behalf of everyone in the Pencil2D team we thank you for taking an interest in this wonderful project. We’re always happy to help so just reach out if you need us!

Additional Troubleshooting

If you run into additional problems, like missing MSVCP140.dll, VCRUNTIME140.dll, QT5Widgets.dll, api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll, etc

Please visit our troubleshooting quick guide section in the downloads page for Pencil2D:

Check your Antivirus Rules

If you have an antivirus software with real-time protection enabled (e.g Kaspersky, Avira, Panda, AVG, etc) to avoid being blocked by real-time scanners you should consider checking the antivirus settings and create an rules exception for both:

  1. The Pencil2D application folder (where you extracting the files in)
  2. We recommend to create a general Pencil2D projects folder to save all your future animation files.

Please refer to your antivirus manual or online reference knowledge base for additional information on how to create these rules.

For a Windows Defender specific procedure please take a look at this guide:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4028485/windows-10-add-an-exclusion-to-windows-security

UAC Permissions Handling

It is possible that the UAC (User Account Control) permission levels are set very high and is not allowing any kind of program or DLL file to be executed on your system (this can effect movie exports too).

Here’s a guide to disable it or at least consider lowering the rating (if you are not the system administrator you’d have to ask them to help or get the password for your computer workstation in order to do this)

Run as Administrator

Make sure you are running windows OS as an administrator whenever possible. Otherwise Windows users are allowed to configure individual apps to run with administrator rights.

Consider setting the application file (the one with a pencil icon ) to run as administrator in the file properties.

If you are not the admin, ask your parents or third party system administrator for the password and then set the program application file itself () to run as an admin by following this guide:

Enable Developer Mode

Sometimes installing software in the default mode (Sideload Apps) can still prompt issues so try following this guide to enable developer mode on your Windows 10 OS (it works for all editions of Windows 10 including Home)

Final words

If you’ve been having issues in 2019 and beyond while using Windows10 specifically experiencing your files disappearing or getting corrupted after saving the project file (.pclx) correctly (can’t open them; get error) please follow this guide to a T.

Afterwards please download the following nightly builds which contain a recently issued fix that partially addresses this problem.

While we’ll keep working on this and eventually correct these issues, note that these are development versions of the software. While they are run in the same way, and don’t have any extra requirement to be used, they may be more unstable than the official release on our download website.

Please don’t start your homework or next grand masterpiece with these dev builds, but do test these versions, and let us know if during testing these builds improve your experience when running into the aforementioned problems:

Win (64bits) https://drive.google.com/drive/folders/0BxdcdOiOmg-CSVlqc3JNQV9hVGs Win (32bits) https://drive.google.com/drive/folders/0BxdcdOiOmg-CcUEwS1R0WFhwM0E

Look carefully at the timestamsp!

How can I help?

In case you missed our announcement on social media, now you can upload your Pencil2D project here to help Pencil2D development.

With a project library, our dev team will be able to test new features and detect bugs more effectively. We are still looking for more projects from our users so please consider sharing them with us if you have any. The projects are invaluable to us even if you just share them privately.

To those who have already shared your work with us, we are very grateful for your help. Some of the fixes in this very release would not have been possible without you.

Pencil2D is developed by passionate volunteers in their spare time. You can become one too, there are many ways to help other than programming! Please visit Contribute Page for further information.

Enhancements

  • #744: Restore UI panel’s positions after restarting Pencil2D.
  • #881: Increased the corner area of Selection Tool for dragging.
  • #938: Keep a backup file if failing to save the current project.
  • #942: Brought the “Remove Colour” button back to Palette.
  • #954: Disable onion skins while playing a animation.
  • #971: Brought button back to the palette and context menu.
  • #975: Timeline will auto-extend the length when reaching the 70% of the current length.
  • #979: Optimize bucket fill algorithm with cache.
  • #997: Can export image sequence with a given range.
  • #1028: Improved color palette selection behaviours.
  • #1039: Added command line completion for bash and zsh.
  • #1051: Auto-crop bitmap images if there is extra white space.

Can’t export videos.

Please make sure you are using the latest version (0.6.4 or later) to export videos. We use FFMPEG for this process.

For users with spanish language localization (and perhaps other languages)

There’s a bug in version predating 0.6.5 which impedes users to export videos when having the interface To fix this you have to explicitly add the filetype to the video name when browsing for an output folder after using the “browse” button.

If you see your file named only as please rename it to (e.g FileType -> MP4, AVI, WebM, etc) and make sure the filetype extension is visible in the file address bar before exporting, otherwise Pencil2D will export an empty file and not a video, as it can convert the animation. This has been fixed in version 0.6.5+

Fixes

  • #926, #1148 Scrubber should move to start of range on playback, if outside the range.
  • #1059, #1168 Improved stroke accuracy by using Qt tablet events.
  • #1089 Fixed Copy & Paste function (Ctrl+C / Ctrl+V) not working.
  • #1090, #1123 Fix image export issues (by Philippe Rzetelski).
  • #1092 Application icon disappeared after loading a file.
  • #1093, #1161 Fixed: the recent opened file list got reversed every time when loading a project. (by Matthew McGonagle)
  • #1094, #1104 Fixed *.gpl (Gimp Palette) file import algorithm. (by Andrey Nevdokimof)
  • #1095 Fix move tool crash on camera layer.
  • #1096 Fix crash and related issues on layer delete.
  • #1101,#1103 Disable range spinboxes at startup (by David Lamhauge).
  • #1107 Fixed miscelaneous g++ compiler warnings.
  • #1111 Fix rename optimization during file save.
  • #1134 Remove “Show Tab Bar” from the View menu on newer versions of macOS (e.g Mojave).
  • #1135 Fix Error on digit count for numbered sequence file import
  • #1137 Improve darkmode QDockWidget titlebar for macOS (Mojave)
  • #1139 Fix audio volume in movie export if the project contains multiple audio clips.
  • #1141, #1132 Resolved miscelanous warnings (NULL and C-style Casts) (by David Lamhauge)
  • #1142 Force light theme on newer versions of macOS (e.g Mojave)
  • #1144 Renable dark mode on newer versions of macOS (e.g Mojave)
  • #1154,#1155 Fix pressure artifacts at end of brush stroke
  • #1157 Fixed audio synchronization issue.
  • #1166 Fix XML fields corrupting because of locale decimal types.
  • #1175 Color wheel sometimes went greyscale.
  • #1181 Fix canvas bugs
  • #1188 Miscellaneous fixes: Fixes regression for #677. Fixes duplicate selection box.
  • 4f7b4bb Improved the sound key length accuracy.
  • b1064ab Fix auto-crop being disabled in duplicate frames.
  • aafd048 Fix: mistakingly empty the filename of source keyframe when duplicating a frame

Fixes

  • #907: Default project file leaked.
  • #908: Stabilizer was reset to default level after restarting Pencil2D.
  • #920: Bitmap layer doesn’t refresh after deleting a layer.
  • #948: Remove format support since it always failed.
  • #949: The selection rectangle disappeared in some scenarios.
  • #950: Pencil2D crashes when attempting to modify a non-existing first (key)frame.
  • #955: Line stabilizer and anti-alias settings were reset to default values after reopening Pencil2D.
  • #958: Renaming a color in palette was not working.
  • #960: Cameras didn’t move in exported videos.
  • #970: Color Wheel should always use full value and saturation.
  • #999: Update camera bound immediately after changing camera resolutions.
  • #1028: Showing the proper icon color in palette when the color is selected.
  • #1038: Reduced the excessive memory usage when exporting a long project.
  • #1043: Error occurred if opening a project twice in a row.
  • #1058: Vector eraser tool calculated the distance incorrectly.
  • #1060: The sound of movie always start from the first frame even if specifying an export range.

Let’s animate!

Right above the time-line you’ll find these buttons. Here you can Add, Remove and Duplicate key-frames.

Be sure you are on the bitmap layer and on frame 1. Select the pencil tool, and set its width to 4 or 5. Draw a small circle in the middle of the field.

Go to frame 2. Press the Add key-frame button. Draw a small circle a little to the right of the first one.

Go to frame 3. Press the Add key-frame button. Draw a small circle a little to the right of the second one.

Go to frame 1 again. Press the Play icon, and hooray! — you’ve made your first animation.

If you find it cumbersome to press Add key-frame every time you want a new key-frame, you can make your life easier. Go to the menu and pick Preferences. Press the Time-line icon. Where it says “When drawing on an empty frame:” you choose the first option “Create a new key-frame”. Now, every time you go to an empty frame and start drawing, a new key-frame will be created on that frame.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector